A munka és a munkanélküliség szociálpolitikai kérdései:
Ferge Zsuzsa szerint a munka jellege: Az idő előrehaladtával a munka jellegét
illetően is változtak a nézetek a középkorhoz és a feudalizmushoz képest.
Egyfelől az egyénnek kezd alternatívája lenni, és pedig nemcsak túlvilági, de
evilági sorsát illetően is. Választhat a becsületes munka és a semmittevés
között. Másfelől a szegény választhat, hogy elvállal-e valamilyen, akár
legalantasabb és legrosszabbul fizetett munkát, vagy inkább vállalja a
kockázatos szabadságot. Az pedig, hogy a munkát, illetve a rossz munkát lehet
nem választani, ismét azt bizonyítja, hogy a munka már messze nem az a
természetes létezési forma, ami a törzsi társadalomban volt.
Bourdieu: „Aki magát valamire tartja, annak mindig kell valami elfoglaltságot
keresnie. Ha semmi tennivalót nem talál, legalább faragjon magának kanalat. Aki
lusta, nem tölti be a csoporton belül neki jutó funkciót, ezzel pedig a
törvényen kívül helyezi magát, és kiteszi magát a csoportból való
kiközösítésnek.” (1978.)
Továbbá jellemzi a beágyazott gazdaságot, hogy kötött, szigorú rendjének
köszönhetően: (Polányi szerint 1976-ban) – „A primitív társadalmat bizonyos
értelemben az teszi emberibbé és ugyanakkor kevésbé gazdaságossá a XIX. sz.
társadalmánál, hogy hiányzik belőle az egyéni nélkülözés réme!” Magyarul tehát,
ebben a gazdasági formában, melyben a társadalmi viszonyok és gazdasági
tevékenység nem különülnek el egymástól, a társadalom tagjai védve vannak, a
közösség felelősséget vállal tagjaiért.
A munkanélküliség, mint jelenség a rendszerváltás körüli időkben kezdett
elterjedni, amikor a munkahelyek mintegy egynegyede megszűnt. A munkanélküliek
többségét általában a fiatalok és a képzetlenek alkotják. A munkanélküliek és a
foglalkoztatottak adják a munkaerő állományt, ők vannak jelen a munkaerőpiacon.
A jogi értelemben vett munkanélküli az illetékes hivatalban regisztrált, az
előírásoknak megfelelően együttműködő, aktívan állást kereső személy. A
szociális szféra szerint nem csak a jogi értelemben vett munkanélküli a
munkanélküli, hanem aki nem regisztrál, nem keres munkát, csak vegetál. Aktív
munkanélküli az a személy, aki aktívan munkát keres, és kompromisszumokra kész
foglalkoztatása érdekében. Kompromisszum alatt értjük, hogy vállalja az ingázást
lakóhelye és munkahelye között, képzettségén aluli munkát is elvállal, kevesebb
fizetésért dolgozik, mint ami megjárna.
Passzív munkanélküli, aki önerőből nem keres munkát, nem köt kompromisszumokat,
helyzetére kívülről vár segítséget.
Tartós munkanélküli az a személy, aki 26 hétnél hosszabb ideje munkanélküli.
Különösen érintettek a tartós munkanélküliségben a vidéki romák, ennek oka az
alacsony iskolai végzettség is. A tartós munkanélküliek elszigeteltebbek és
jóval alacsonyabb az önértékelésük. A 9-25 hónap óta munkanélküliek állapota a
legrosszabb, ők azok, akik nem követik a korábbi életvezetési mintákat, az
életük gyökeresen átalakult. A munka segít strukturálni a mindennapjainkat,
önbizalmat ad, ez a munka hosszabb hiánya esetén nincs meg, hiányzik, kevesebb a
pozitív visszajelzés. Ezeknek az embereknek szegényesebb a kapcsolatrendszere és
az önértékelést ez is befolyásolhatja. A tartós munkanélküliek egészségi
állapota lényegesen rosszabb, mint a többi munkanélkülié. Statisztikák szerint a
tartós munkanélküliek 29%-a számol be egészségi állapota romlásáról, de nem
egyértelmű az ok okozati kapcsolat a munkanélküliség időtartamának növekedése és
az egészégi állapot romlása között, nem egyértelmű melyik melyikből ered.
Benedek László szerint: szociálpolitikai megközelítésben a munkanélküliek az a
hátrányos helyzetű réteg, akik a lehetőségek beszűkülése folytán gyengének
bizonyultak, és alulmaradtak a munkából származó jövedelemért, tágabb értelemben
a megkapaszkodásért folytatott küzdelemben.
A munkanélküliségnek három típusa van:
Az abszolút vagy ciklikus munkanélküliség:
Ebben az esetben a munkaerőpiac kevesebb állást kínál fel, mint ahányan munkát
keresnek. Kitörési pont lehet ebben az esetben a munkahelyek teremtése,
beruházások, támogatások, tőkevonzás elősegítése. Ez megoldás lehetne a
jelenlegi helyzetre. Fontos lenne minél több munkahelyet teremteni, mert a
munkanélküliség növekedéséből jól látszik, hogy egyre kevesebb az elérhető
állások száma.
A strukturális munkanélküliség szerint:
Az álláshelyek iránti kereslet és az álláshelyek kínálatának szerkezete eltér
egymástól. A gazdasági átalakulás következtében számos munkahely megszűnik,
viszont új típusú munkahelyek jelennek meg, pl.: a rendszerváltás idején is
egyes iparágak hanyatlottak, míg mások fellendültek vagy újak jelentek meg. Most
azonban a leépülő gazdasági ágakban dolgozók munkanélkülivé válnak, a feszültség
addig tart, amíg a munkaerőt nem sikerül átcsoportosítani más területekre. A
strukturális munkanélküliség a gazdasági átalakulások természetes velejárója. Ez
a folyamat játszódott le a rendszerváltás idején hazánkban.
A súrlódásos munkanélküliség:
Alapja, hogy ma az egyének nem ragaszkodnak az egy életen át tartó munkahelyhez.
Az átmeneti állapot a munkahely felmondásától az újra munkába állásig tart.
Fontos, hogy saját elhatározásból jön létre, teljesen természetes jelenség. Oka
lehet pl.: házasságkötés, elköltözés, kedvezőtlen munkahelyi légkör, új
képesítés szerzése, kedvezőtlen gazdasági helyzet, de ez utóbbi annyira nem
gyakori.
Soha nincs olyan egy gazdaságban, hogy csak az egyik típusú munkanélküliség a
jellemző, legtöbbször a három típus egyidejűleg jelentkezik. Az a fontos, hogy
melyik van túlsúlyban, ha tudjuk melyik a jellemzőbb, hatékonyabb lesz a
beavatkozás.
Munkanélküliség típusai egyéb csoportosítások szerint:
Időszakosság szerint:
tartós
átmeneti
szezonális
Társadalmi csoportok szerint:
női
pályakezdő
kisebbségi
megváltozott munkaképességűek
Földrajzi helyzet szerint:
regionális
2. A munkanélküliség hazai alakulása, kezelésének aktív és passzív eszközei
A munkanélküliség hazai fejlődése: 1930-as gazdasági-válság: - a munkabérek
erősen csökkentek, a munkanélküliség hatalmas, zsúfolt munkapiac, nagy
munkáskínálat, nyomott bérek, munkaidő meghosszabbítása.
A munkavállalók hatékony kezdeményezésre képtelenek voltak, ezért külső
kezdeményezésére volt szükség. Megoldás csak állami beavatkozás lehetett. Célja
a munkavállalók szociális helyzetének javítása.
A legkisebb bérek megállapítására irányuló munka: - 2 periódust lehet
megkülönböztetni:
időszak: minden iparágra és minden kereskedelmi és iparkamarai kerületre
külön-külön bérmunkát megállapító bizottság végezte- eljárás erősen széttagolt.
időszak: bizottságok feladatköre egy-egy ipai főcsoportra és az egész ország
területére terjedt ki, ami központosítást és egyszerűsítést jelent. Legkisebb
munkabérek megállapítására hozott határozatokat az érdekeltségnek a tudomására
hozták. Felszólalással élhettek. Felszólalási határidő lejárt- a bizottság
elnöke a miniszter elő terjesztette. A határozatokban foglaltaknál kisebb bér
fizetése kihágás volt.
Ez az eljárás lassú volt. A határozatok között az összhang nem volt meg, sok
volt a határozatok száma, ezért bonyolult volt az ellenőrzés. Ez a rendelkezések
végrehajtását veszélyeztette.
A bizottságok működésének alapelvei:
1938 ősze: összes bizottság felosztása egy kivételével. Ettől az időtől
számíthatjuk a bérmegállapítás 2. periódusát.
A bizottságok munkájára jellemző:
a határozatok nagy részét egyhangúan, a munka és a munkás közötti megegyezés
alapján hozták,
munkaidő korlátozása, 8 órás munkaidő bevezetése, iparáganként indult meg.
Rövidebb munkaidő- kedvezőbb életszínvonal, egészség- munkaképesség megóvása,
nemzet gyarapodása megerősödése.
Rendeletek nem merevek - kivételeket engednek meg. Nem rendelik el egyszerűen a
napi 8 órás munkát. Mind a legkisebb bérek, mind a munkaidő- korlátozás
bevezetése haladt előre.
Ipari szociális törvényhozásunk: Az iparosok és az iparsegéd közötti
munkaviszony szabad egyezkedés tárgya. A munkabér megállapításáról az
ipartörvény nem rendelkezik. Hosszú munkalehetőség alól még csak a 14- 16
éveseket vette ki a törvény.
A magánalkalmazottak az ipari és kereskedelmi alkalmazottaknál általánosan
hátrányosabb helyzetben vannak. A közigazgatási jog rendelkezései az ipari
alkalmazottak munkabérének szabályozásához nem is nyúlnak. A munkások és
alkalmazottak szabadságáról nem szólnak.
Trianoni békediktátum felállítja a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetet: Elvek
közötti szerepek: - 8 órás munkanap
- 48 óra munkahét
1931: Gazdasági válság: munkaidő és munkabér helyzete súlyosabbá vált. Sok
panasz volt. Nem fogadták el:- Munkanélküliek nagy száma és a megromlott
egészségügyi és megélhetési viszonyok megkövetelték az emberséges munkaidő és
munkabért.
A kormány az úgynevezett 33-as bizottság állásfoglalását kérte ki a munkaidő és
munkabér kérdésében.
1937: tavasza: kormány célja a munkanélküliség csökkenése. Főleg az értelmiségi
munkanélküliek elhelyezése.
1939. április: törvény javaslat - munkaidő, munkabér, az évenkénti fizetési
szabadság szabályait foglalta magába.
Munkaidőről szóló:
I. fejezet elvei: 8 óra, hetenként 48 óra. A kivételeket a miniszter rendelettel
állapítja meg. Pihenésre és az étkezésre megfelelő időt kell adni. A túlórát a
munkaadó legalább 25 %-kal magasabban köteles díjazni.
II. Fejezet: Ha a munkabérek indokolatlanul alacsonyak a legkisebb munkabérek
megállapításának van helye.
III. Évenkénti fizetéses szabadságokat tárgyalja.
A munkaadó a megállapítottnál csekélyebb munkabért nem fizethet.
3 kategóriája az alkalmazottaknak a fizetési szabadság megállapítása
szempontjából.
munkások (szolgák, altisztek)
iparossegédek
tisztviselők
Ellenőrző bizottságok negyedévenként kötelesek ülésezni.
1938: jelentős lépés: gyermeknevelési pótlék ügye
Ha az anya a dolgozó gyermek tartásáról gondolkodik, akkor neki a gyermek 14
éves koráig gyermeknevelési pótlék jár:
munkaadók viselik felállítását és fenntartását,
ezzel járó teendőket a családpénztárak látják el.
Közel jövő feladatai:
- Kiépíteni és továbbfejleszteni a munkaviszonyra vonatkozó rendelkezéseket
minden iparágban
- A szociális témakörbe tartozó újabb kérdéseket megoldani, újabb
életviszonyokat szabályozni
Iparfelügyelet: Az érdekeltektől függetlenül ellenőrzés nélkül a munkásvédelmi
egységes
és hatékony végrehajtása nem biztosítható.
1872: Magyarország 1872. évi ipar tv. kimondta - minden gyáros köteles saját
költségén mindazt létesíteni és fenntartani, ami a munkások életének és
egészségének biztosítására szolgál.
Az ipartörvény ellenőrzése az iparhatóság feladata.
Alapján: 1. magyar iparfelügyelő alkalmazása: az ellenőrzés kiterjed mindazokra
az iparterületekre, amelyek 20 munkásnál többet foglakóztatnak vagy 20-nál
kevesebbet.
Azok a mezőgazdasági üzemek, ahol motort vagy közkazánt alkalmaznak. –
engedélyét az iparfelügyelet adja.
A munkásvédelmi rendelkezések végrehajtásáért a munkaadó a felelős. Az
iparfelügyelők a miniszter által aláírt igazolvánnyal vannak ellátva. Jogukban
áll az alkalmazottakat egyenként négyszemközt kihallgatni. Legfontosabb
feladatai: telepengedélyezési tárgyalások + baleset tárgy.
A munkaadó és a munkások közötti egyeztető eljárásoknál is közreműködik. A
munkásmozgalmakat figyelemmel kell kísérniük. Sztrájkokról jelentést kell
adniuk.
Állami kedvezmények feltételeinek ellenőrzése, vámügyek körüli teendők. Külföldi
honosok munkavállalásának engedélyezése.
Az ország 4 iparfelügyelői kerületekre vannak felosztva. Nagy szakismeret + sok
körültekintést igényel. Legszorosabb kapcsolata az iparhatóságokkal van. Hiszen
az ő feladata a munkásvédelmi rendelkezések végrehajtása. Szoros kapcsolat van
az OTI- val is.
Kerületi betegsegélyezési pénztárak: Tagjai azok a dolgozók, akik a kerületben
lévő egyéb pénztárak egyikénél sem voltak a törvény szerint betegség esetére
biztosítva + önként beléptek, járulékot fizettek.
Ezek szövetségben egyesülhettek. Évenként tartott közgyűlést.
Vállalati betegsegélyező pénztárak:
Azok a munkáltatók, akinek egymással szomszédos vállalatuk, üzemük, telepük volt
és legalább száz biztosításra köteles személyt foglakóztattak alakíthattak.
Minden alkalmazott köteles volt ebbe belépni.
Építési betegsegélyező pénztárak:
Kötelező a munkáltatónak létrehozni, ha hosszú időn keresztül nagyobb létszámú
munkást alkalmaznak. Dolgozok kötelesek belépni, kivétel, ha már más pénztárnak
a tagjai.
Ipartestületi betegsegélyező pénztárak:
Ha 200-nál több biztosításra kötelezett tagjuk volt szövetségi pénztárakat
hozhatott létre. Bánya – betegsegélyező pénztárak- társláda.
A bánya-társládák tagjai nem voltak kötelesek más betegsegélyezési pénztárba
belépni.
Magán egyesülés alapján létesített pénztár:
Működése engedélyezve volt, ha legalább 20 taggal rendelkezett, tagjai másikba
nem voltak kötelesek belépni.
Az első betegségi biztosítási törvény előkészítése:
XIX. század vége: ennek a követelése, hatalma.
A kormány kénytelen volt a problémával foglalkozni
Balesetbiztosításra vonatkozó részt teljesen elvesztették.
1889: Tisza Kálmán kormány bevezette a vasárnapi munkaszünetet.
1891: Betegség esetére szóló kötelező biztosítás.
Kizárta ebből a mezőgazdasági munkásokat, állami intézmények alkalmazottaira nem
terjedt ki a törvény hatálya.
Ide kell tartózni azoknak: 1 napra eső bérük nem haladja meg a 4 FT+ 8 napnál
rövidebb időre szerződtek. 1200 Ft-nál magasabb évi valamint 4Ft-nál magasabb
bért élveztek.
- 20 hét ingyenes orvosi ellátás
- Szülészeti tám. + gyógykezelés
- Ingyen gyógyszerek
- Ingyen gyógyászati segédeszközök
- Táppénz, Gyermekágyi segély
- Temetkezési segély
Járulékokon alapszik.
Az általános munkás betegsegélyező és rokkantpénztár (1870)
- belépés önkéntes
- dolgozók tagdíjat fizetnek
- munkáltató hozzájárulása csekély volt
- betegeket+ rokkantakat támogatta
Egyéb pénztárak az első ipartörvény előtt
1. pesti és debreceni kereskedelmi betegsegélyező pénztár
Önálló korházakat létesített, ebből fejlődött ki:
MABI: magánalkalmazottak biztosító intézete.
- ingyen orvosi ellátás 20 hétig
- táppénzt maximálták (20 hét)
- temetési segély
1884 évi ipartörvény jelentősége a szervezet betegsegélyezés fejlődésében
A segédek és a gyári munkások szabad elhatározásukra bízta, hogy többségi
szavazattal alakítanak-e betegsegélyező pénztárt vagy sem. A kötelező
társbiztosítás csirája már megvolt ebben is. Segéd + gyármunkás béréből járulék
fejében legfeljebb 3% vonható le+ a munkáltató hozzájárulása a munkabér
legfeljebb 1%-a.
Francia Forradalom után Európában fejlődésnek indul az ipar. Hazánkban ez lassú
volt. Egyre nagyobb számú manufaktúra. Munkafeltételek romlottak. Kizsákmányolás
egyre nagyobb. Osztályellentétek kiélezése. 12 órás munkaidő: szakmunkások+
munkásnők, a többiekét nem korlátozták.
1867: Kiegyezés- gazdasági élet erős fellendülés
1868 Általános munkásegylet - 71-ig létezett
Munkásmozgalom tette lehetővé.
Ferge Zsuzsa szerint: a rohamosan növekvő szegénység köszönhető a régi viszonyok
felbomlásának és az iparosodásnak. A XIX. században indulnak meg a
munkásmozgalmak, a törvényhozások, a társadalombiztosítás kialakulása.
A tőkés társadalom kialakulásának első évtizedeiben a kizsákmányolás
legszélsőségesebb formáit: a korlátlanul hosszú munkaidőt, az embertelené és
balesetveszélyes körülményeket, a gyermekmunkát sikerült korlátozni. Egyre több
jogot sikerült kikényszeríteni a társadalombiztosítás terén, jelentős lépések
történtek a szociálpolitika területén is: munkaközvetítések, elbocsátások
korlátozása, bérfizetési módokba állami beavatkozás.
Összegezve azonban a mai napig is elmondhatjuk, hogy a gazdaság diadala
voltaképpen azok győzelme, akiké tulajdonként és birtokosként e gazdaság
feltételrendszere. Nem a gazdaságnak vannak érdekei, hanem azoknak, akik a
kezükben tartják.
Ulrick Beck szerint: Az ipari társadalom- a hiány társadalma. A termelés és a
gazdaság elosztásának logikája uralkodik felette. A rá jellemző gondolkodás és a
cselekvés „azon kérdés körül forog, miként lehet egyenlőtlenül, egyszersmind
igazoltan elosztani a társadalmilag termelt gazdaságot”.
Az ipari társadalomban a kereső munkát a szabványosított teljes foglalkoztatás
rendszerében szervezik meg. A szabványosítás alapja a munkavégzés helyének
(formálisan szervezett ipari üzemek), idejének ( az egész napos munka uralkodó
szerepe) és a munka jogi feltételeinek homogenitása. Olyan világos határokat
húznak munka és munka között, amelyet térben rögzítenek, és kifejezi a szociális
és választó vonalát, munkanélküliséget és foglalkoztatás között.
A modern ipari társadalom, mint nagycsoportok társadalma jön létre: a
munkafeltételek és tapasztalatok homogenitása egy olyan osztálystruktúrákban jön
létre, amely két homogén osztályból, a tőkéből és a munkából áll, és ezeken
belül az összetartás a szociális szolidaritás és a kulturális osztálykörnyezet
garantálja. Az iparosodás folyamata kiszabadította a dolgozó lakosságot a
hagyományos csoport rendszerből és a kulturális kötöttségekből. Mivel ez a
folyamat tömegesen zajlott le és a munkások életkörülményei folyamatos
romlásával járt együtt, a kapitalizmusban nem a munkásosztály széthullásához,
hanem a fokozódó belső szolidaritás és szervezett összefogáshoz vezetett.
A társadalmi méret ipari termelés családrendszerhez kapcsolódik, amelyben a
dolgozó férfi biztosítja a család számára a jövedelmet, míg a nem dolgozó nő az
újratermelő szerepet veszi át, szabaddá téve a férfit az egész napos munkára. A
férfi és a nő számára két világosan elkülönülő, eltérő szerepmodell létezik: a
hivatásbeli szereppel való azonosulás a férfi, a háziasszony- és anya szerep a
nő számára. A férfi – és női szerep elkülönülése nélkül nincs hagyományos
kiscsalád. Kiscsalád nélkül viszont nincs és élet ellentétére alapuló ipari
társadalom.
A tudomány és valóságismerés értékmentes vállalkozásának tekintik, amelynek
eredményei tetszőleges kívülről meghatározott célra felhasználhatók – a tudomány
apolitikusnak, a technológia érték semlegesnek számít.
Az ipari társadalom politikájában a szociális struktúrák tükröződnek: formális
alapját a nagy pártok versengése adja, amelynek tagjai és választói a szociális
osztály hovatartozás szempontjai szerint toborzódnak . A politika az ipari
termelőfolyamat működésében tartásához és növekedésére, működésében, a termelt
gazdaság elosztása körüli konfliktusok szabályozására és a kollektív szociális
jogok kiépítésére irányul.
Posztmodern (reflekxív) modernitás: a kockázati társadalom
A posztmodern kockázati társadalomba a gazdaság termelésének és elosztásának
logikáját a kockázattermelés logikája teszi viszonylagossá jelentőségét. Amilyen
mértékben „az emberi és technikai termelő erők, valamint a jogi, jóléti
garanciák és szabályozások elért szintjén a valódi objektív ínség csökkenhet” és
az exponenciálisan növekvő termelőerők nyomán önveszélyeztetés lehetősége és az
elosztással összefüggő problémák háttérbe szorulnak és élőtérbe lépnek azok a
problémák és konfliktusok, amelyek tudományosan- technikailag létrehozott
kockázatok termeléséből, meghatározásából és elosztásából adódnak. Ez a változás
a társadalom valamennyi területén mélyreható szociális struktúraváltozással jár
együtt.
A kereső munka – áttérés a szabványosított teljes foglalkoztatás rendszeréről a
rugalmas – plurális alul foglalkoztatottság rendszerére:
Az élethossziglani egész napos munka normája valamennyi dimenzióját – munkaidő,
munkahely, munkaszerződés – illetően fellazul a rövidebb és rugalmasabb munkaidő
témája. A rész- és rugalmas munkaidőben foglalkoztatottak száma növekszik,
folyamatban van a kereső munka térbeli szétszóródása. Egy időben halad a munka
jogi szabványtalanítsa, a kereső kölcsönmunka új jogi formái (bizonyos időre
szóló szerződésék, lehívásos munka, kölcsönmunka). A kereső munka ezzel
radikálisan pluralizálódik, eltűnnek a munka és nem munka közötti határok, a
munkanélküliség - az alulfoglalkozatás formájában - kereső munka rendszerében
integrálódik.
Átalakul és pluralizálódik azonban az egész napos üzemi munka is, az ipari
technológiailag élenjáró területein új termelési koncepciókat próbálnak ki,
amelyekben a munkamegosztás, ill. a munka felszabdalásának elvét a részfeladatok
magasabb szakképzetségei és önállósági szinten való összefogásának ellentétes
elve váltja fel. Következményei nem egyértelműek, a racionalizálódásnak vannak
győztesei és vesztesei.
A társadalmi közösség struktúraváltozása- osztályon és rétegen túl:
A kereső munka pluralizálódásával megsokszorozódnak a munkafeltételek és
tapasztalatok, ezzel megszűnik az osztályszolidaritás és az osztályképződés
egyik fontos gazdasági feltétele, aláássák a szociális osztályok és rétegek
újratermelődésének formáját, ill. élethelyzetének individualizálódását.
- felvonóhatás: fokozottabb várakozások, a tömegesen nagyobb jövedelem, a
munkaidő, az életszínvonal általános emelkedésével , és az egyéni kibontakozás
olyan lehetőségeit nyitották meg, amelynek nyomén kilehet szabadulni a
kollektív, osztályra jellemző életformákból és társadalmi környezetből.
- mobilitás: az iparból a szolgálati társadalomra történő struktuális átmenet
során a szolgáltató szektor bővülése és a képzetségi szint általános emelkedése
nyomán egyre több személy lépi át annak a környezetnek a szociális és kulturális
határait, amelyből származik. Ezzel felbomlik a nagycsoportokra épülő társadalmi
rendszer. Következményei többértékűek: szabadabb, nagyobb felelősség az egyéni
létezés kockázatainak leküzdésében, amely túlzott megterhelésbe csap át.
A kiscsalád normalitásától a magán életformák sokféleségéig:
A nők a képzés területén egyenlő bánásmódban részesülnek a férfiakkal,
megjelenek a foglalkoztatási rendszerben, olyan mértékben fokozódik a nyomás az
elkülönült nemi szerepekre épülő modern kiscsalád rendszerére. A nők már nem
hajlandók és nem is képesek arra, hogy egyedül töltsék be az újratermelés
funkcióját.
- növekszik a válások, csökken az újraházasodások száma,
- a családban, a munkahelyen és a politikában kirobban a nemek harca, a nők és
férfiak egyaránt ugyanazon problémával kerülnek szembe, hogy újra meg kell
határozni nemi identitásukat,
- újradefiniálják a házasságot is, új formák terjednek el (távházasság,
sorházasság),
- növekszik a házasságon kívüli formák és életközösségek száma: hagyományos
kiscsalád mellett egyre több agglegény, gyermekét egyedül nevelő apákat és
anyákat, azonos neműek közötti partnerkapcsolatot stb… láttunk.
A tudomány rendszerének megváltozása – a tudomány és technika elveszíti
ártatlanságát:
A posztmodern tudományos technológiák ökológiai és szociális következményeinek
kockázata kérdésessé válik. A tudomány belülről és kívülről egyaránt
demisztifikálódási folyamaton megy keresztül.
A tudományon belül kidolgozzák tudományos racionalizálódás metafizikai,
történelmi, politikai, szociális és lélektani erőfeltételeit és határait, a
tudományos megismerés elméleti konstrukcióktól való függését és ennek
megfelelően a tudomány belső pluralizálódása és politizálódása következik be. A
tudománynak ez az önkritikája a tudomány tekintélyének hanyatlását idézi elő:
beözönlenek az érdeklődő laikusok, akik részt vesznek a tudományos és
technológiai kérdések megvitatásában. A technológiai döntéseket, amelyeket
korábban szakértők egyetértésével döntöttek el, ma a politikai nyilvánosságban,
szakértők, ellenszakértők, és laikusok hozzák.
a pártállam válsága, a politikai határnélkülisége:
Megváltoznak a politikai keretfeltételei: a választok mozgékonnyá válnak, a
pártok már nem hagyatkoznak osztályközösségekre. A pártállamot egyre
erőteljesebben, gyámkodónak élik meg, a polgárjogok új politikai kultúra
formájában való érvényre juttatása és felismerése során. Az ökológiai és
szociális kockázatok ellenőrizhetetlen dinamikájának hatására, ugyanakkor a
politikai befolyás korlátozottnak, a politikai és nem politikai elhatárolás
kérdésnek bizonyul. A termelési és életfeltételek átalakítását az elitek végzik.
Ez Beck alpolitikájának (Subpolitika) nevezett tény sokkal sorsdöntőbb a
társadalmi fejlődés és az egyéni életsors szempontjából egyaránt, mint az állami
politika. Ezért egyre indokolatlanabbnak látszik a hagyományos megkülönböztetés
politika és nem politika között. Ilyen körülmények között a társadalmi fejlődés
demokratikus önszabályozása nem valósítható meg a politikai rendszer
demokratizálásával, hanem csak az alpolitika bizonyos befolyásolási
lehetőségeinek kiépítésével és jogi garantálásával.
Fazekas Károly – Cseres - Gergely Zsombo-Scharle Ágota szerint: 1993–ra 3 millió
827 ezerre csökkent a foglalkoztatottak száma. Aki tehette, nyugdíjba menekült.
1989 és 1993 között 400 ezerrel nőtt a nyugdíjasok száma. 1993–ra 700 ezer ember
vált nyilvántartott munkanélkülivé. A többiek – félmillió ember – az inaktív
személyek közé kerültek, vagyis ők inaktívnak nevezett munkanélküliek voltak.
Elsősorban az iskolázatlanok vesztették el munkahelyüket. A cigányoknál még
nagyobb volt a munkahelyek elvesztésének aránya. Fő oka ennek az
iskolázatlanságuk volt. A 20 évesnél idősebb cigányok 43 százalékának volt 0–7
osztály és 41 százalékának 8 osztály végzettsége, míg a nem cigányok közül 0–7
osztályt 19, 8 osztályt 25 százalék végzett. A második ok a cigányok lakóhelye.
A válság kezdetén másfél millióval csökkent a foglalkoztatottak száma, és azóta
sem növekedett. A munkanélküliek kimutatott száma viszont 1993 és 2002 között
folyamatosan csökkent, és nem egyszer hallottuk, hogy Magyarországon sokkal
kisebb a munkanélküliség, mint az Európai Unió országaiban. Az ellentmondásra
nem találok más magyarázatot, mint a rejtett munkanélküliséget.
Nemrégiben Fazekas Károly mutatott rá arra, hogy a minimálbér emelése elsősorban
az elmaradott régiókban növelte a munkanélküliséget.
Magyarország felnőtt lakosságának alacsony szintű iskolázottsága a
munkanélküliség szempontjából igen kedvezőtlen. A 2001. évi népszámlálás szerint
a 15 éves és idősebb lakosok közül 11 százalék az általános iskola nyolc
osztályát sem végezte el, további 49,6 százaléknak csak nyolc osztályos
végzettsége van, és összesen 39,5 százalék végezte el a középiskola 12.
évfolyamát. Tudjuk, hogy a regisztrált munkanélküliek is és az inaktívaknak
minősített nem regisztrált munkanélküliek is dolgoznak, ha munkát kapnak. Az
építőiparban, a mezőgazdaságban és sok más területen a munka nagy részét
időszakosan foglalkoztatott és gyakran be nem jelentett munkások végzik. Tudjuk
továbbá, hogy időszakos vagy alkalmi munkát végez azoknak a cigány és nem cigány
szegényeknek nagy része is, aki állásban van. Az állásban levők és az ilyen vagy
olyan munkanélküliek akkor dolgoznak, amikor van munka, és azt a munkát végzik,
ami éppen akad.
Más dimenziót adott ugyanennek a jelenségnek Kertesi Gábor a Közgazdasági Szemle
2000. májusi számában. Arra figyelmeztetett, hogy a nyolcvanas évek közepén a
foglalkoztatás dominánsan tartós, az év tizenkét hónapját kitöltő állásokat
jelentett, a kilencvenes évek elején viszont felére csökkent a tartós
munkavállalások aránya. Azok, akik meg tudtak kapaszkodni a munkaerőpiacon,
kénytelen voltak lemondani a folyamatos foglalkoztatásról. "Az instabil
foglalkoztatás általánossá válása miatt a munkával rendelkezők jelentős részét
is elérte a társadalmi deizintegrálódás: a rendszeres munka hiánya egyben a
rendszeres életvitel hiányát, filléres megélhetési gondokat, az állami szociális
juttatások és a vállalati szociális ellátások alacsonyabb szintjét is jelenti."
Janky és Kertesi tanulmánya az 1993–as cigány felmérésen alapul és a cigányok
munkaerő piaci helyzetét tárgyalja a kilencvenes évek elején. Az ideiglenes és
alkalmi munkaviszonyok azonban előtérbe kerültek a nem cigány szegényeknél is,
és máig előtérben maradtak a mezőgazdaságban, az építőiparban és sok más
területen. Mindazokon a területeken, amelyeken télen teljesen vagy majdnem
teljesen szünetel a munka. Nagy szerepet játszottak az időszakos munkák a nem
cigányoknál is. A napszámosok nem rendelkeztek stabil munkaviszonyokkal és
folyamatos foglalkoztatottsággal, nem volt biztosításuk, nem ismerték a
biztonságot, nyári és őszi keresetük nem volt elég ahhoz, hogy télen is meg
tudjanak belőle élni. A mai Magyarország időszakos és alkalmi munkavállalói
hasonló helyzetben vannak.
A foglalkoztatottak számának a nyolcvanas években elkezdődött csökkenésével
párhuzamosan romlani kezdtek a reálbérek is. 1986 és 1989 között a keresetek
reálértéke 5 százalékkal, 100–ról 95–re csökkent, és ez a romlás 1989 után
rohamossá vált.
Kertesi és Köllő azt állapították meg, hogy az elmaradt régiókban sokkal nagyobb
mértékben csökkentek a keresetek, mint az ország egészében. (Regionális
munkanélküliség és bérek az átmenet éveiben. Közgazdasági Szemle, 1998.
július–augusztus, 621., 625. l.) Ez a megállapításuk különben az egész országra
érvényes volt a válság éveiben. A reálbérek zuhantak, az alkalmazottak mégsem
sztrájkoltak, mert féltek a munkanélküliségtől. A keresetek reálértéke 1996 után
kezdett emelkedni. 2001–ben elérte az 1986. évi érték 87 százalékát, 2002 végén
a 98 százalékát, 2003–ban bizonyosan túlhaladjuk a 100 százalékát. Ez
természetesen nem jelenti azt, hogy utolértük magunkat. Mert normális
körülmények között a 12 év során fejlődés ment volna végbe. Akkor mondhatnánk,
hogy utolértük magunkat, ha az említett elmaradt fejlődés is végbement volna.
A keresetek reálértékének 1997–ben elkezdődött emelkedése két időszakra oszlik.
Az első időszakban – 1997 és 1999 között – elsősorban a külföldi vállalatok
emelik a kereseteket, leginkább a fiatalabb korosztályoknál és a
képzettebbeknél, különösen a diplomásoknál. Eltolódás következett be a
korosztályok között a fiatalabb korosztályok javára, és eltolódás következett be
az iskolázottsági szintek között az egyetemi és főiskolai végzettségűek javára.
A nagyobb keresetek az átlagosnál jobban emelkedtek, az alacsony keresetek
tovább csökkentek. Új munkahelyek jöttek létre, de kizárólag iskolázott emberek
számára. A legfeljebb szakmunkás végzettséggel betöltött munkahelyek száma
stagnált. Eltolódás ment végbe a régiók között. Az elmaradott régiókban nem
növekedett a munkahelyek száma és nem növekedtek a reálkeresetek sem. A fejlett
régiókban konjunktúra kezdődött: növekedett a munkahelyek száma és az átlagosnál
nagyobb mértékben emelkedtek a keresetek. A második időszakban, pontosabban 2001
és 2002–ben ment végbe az elmúlt 12 év legnagyobb kereset emelkedése. A
keresetek reálértéke 2001–ben 6 százalékkal, 2002–ben 13 százalékkal nőtt. A
keresetek mindkét évben kormányzati intézkedések hatására változtak. Gazdasági
szakértők egyetértő véleménye szerint a kereset növelésnek ez a mértéke
politikai szempontból elkerülhetetlen, közgazdasági szempontból viszont
megengedhetetlen volt. A magyar gazdaság 2002–ben sem jutott odáig, hogy
tartósan helyre tudja állítani a 17 évvel ezelőtti béreket. Akkor mondhatnánk,
hogy kijutottunk a válságból, ha a bérek és a fizetések emelkedése összhangban
állt volna a magyar gazdaság teljesítményeivel. Az átlagos reálbér 2002–ben 98
százalékig közelítette meg az 1986–os átlagbért, de a keresők többségénél ez nem
következett be.
Az aktivitási ráta, a 2005-ben megfigyelhető növekedés után, 2006-ban is tovább
nőtt csekély mértékben. 2006-ban a 7 millió 721 ezer 800 fős 15–74 éves
népességből 4 millió 247 ezren voltak gazdaságilag aktívak, vagyis az aktivitási
ráta 55 százalékos volt. Ez az előző évihez képest 0,5 százalékpontos javulást
jelentett. A férfiak 62,4 százalékos aktivitási aránya az előző évinél 0,7
százalékponttal volt magasabb, míg a nők 46,2 százalékos aktivitási aránya a
2005-ben megfigyeltnél 0,4 százalékponttal volt nagyobb. Kedvező változásnak
tekinthető, hogy míg 2004 és 2005 között az aktivitási ráta elsősorban a
munkanélküliségi ráta emelkedése következtében nőtt, addig a 2005 és 2006
közötti emelkedés részben a foglalkoztatottak számának növekedéséből adódott.
2005 és 2006 között a munkanélküliek száma körülbelül 13 ezerrel volt nagyobb,
mint egy évvel korábban, a munkanélküliségi ráta is tovább nőtt, de jóval kisebb
mértékben a megelőző évinél. A 7,5 százalékos munkanélküliségi ráta 2006-ban a
15–74 éves népességben 0,3 százalékponttal volt magasabb, mint 2005-ben.
A középfokúnál alacsonyabb iskolai végzettségűek munka erőpiaci helyzete
továbbra is nagyon kedvezőtlen. A magyar foglalkoztatási lemaradást, a
munkanélküliségi ráta növekedését e csoport munka erőpiaci helyzete továbbra is
alapvetően meghatározza. A középfokúnál alacsonyabb legmagasabb iskolai
végzettségűek foglalkoztatási rátája 2005-ben 38,1 százalék volt, ami az EU–15
foglalkoztatási rátájától majdnem 20 százalékponttal, az EU–19 foglalkoztatási
rátájától 14 százalékponttal, az OECD átlagtól, pedig 18 százalékponttal maradt
le. A középfokú végzettségűek foglalkoztatási rátája 70,4 százalék volt, a
foglalkoztatási lemaradás 4–5 százalékpontnyi az EU- és az OECD-átlagoktól, A
felsőfokú végzettségűek foglalkoztatási rátája pedig 83 százalék, ami 1–2
százalékpontnyival kisebb, mint a megfelelő EU- és OECD-átlagok.
Nemek szerinti különbségek: az aktivitási és foglalkoztatási-rátában csekély
mértékben növekedtek 2005 és 2006 között. A 15–64 éves férfiak aktivitási rátája
a 2005-ben megfigyelt százalék 1%-ot nőtt 2006-ra, a nőké 55,1 százalékról 55,5
százalékra. A férfiak foglalkoztatási rátája a 2005-ben megfigyelt évi 63,1
százalékról 2006-ra 63,8 százalékra nőtt, a nőké 51 százalékról 51,2 százalékra.
A férfiak aktivitási és foglalkoztatási rátájának gyorsabb növekedése
következtében növekedett a nemek közötti különbség az aktivitásban és
foglalkoztatásban. Mivel a női aktivitás és foglalkoztatás az EU- és
OECD-országok átlagában is jóval alacsonyabb a férfiakénál, nemzetközi
összehasonlításban a férfiak lemaradása a nagyobb az EU- és OECD-átlagoktól. Az
EU–15 aktivitási rátájától a magyar férfiak aktivitási rátája 11, nőké 9
százalékponttal maradt le 2006-ban. 2004-ig a nők munkanélküliségi rátája
alacsonyabb volt a férfiakénál, de 2004-ben elérte, majd 2005-ben és 2006-ban
már meghaladta a férfiak munkanélküliségi rátáját.
A magyarországi munkanélküliség fő sajátosságai a következőkben összegezhetők:
magas a fiatalkorú munkanélküliek aránya,
nagymértékű a tartós munkanélküliség
munkanélküliség tekintetében nagyok a földrajzi, területi különbségek
a munkanélküliség etnikai jellegű is. A magyarországi cigány lakosság körében
kiugróan magas a munkanélküliségi ráta.
A munkaerő kereslet: A helyi munkaerőpiac, a falvak és a környékbeli nagyobb
települések munkaerő-kereslete igen alacsony, számban is minőségben is. A
munkaerő-kereslet javarészt szezonális, a különböző termények, halászat,
fakitermelés, erdei gyümölcsök gyűjtési idényéhez igazodó. A csekély tőkével
létrejövő és finanszírozási gondokkal küzdő gazdaságok és kisebb kereskedelmi,
fuvarozó vagy ipari vállalkozások munkaerő-keresletére időszakossága mellett
„feketesége” is jellemző.
A munkaerő-kínálat: A felkeresett kistelepülések munkát kereső lakossága igen
korlátozott feltételekkel tud munkába állni. Különösen így van ez a kisgyermekes
szülők esetében. Foglalkoztathatóságuknak több korlátja is van. Ezek között csak
az egyik az alacsony képzettség és a szakmai tapasztalatok hiánya. A kisebb
városokban munkaerő-kereslet a kereskedelmi és a ruhaipari szakmák mellett
legtöbbször betanított munkára van. A munkahely megszerzéséhez be kellene tudni
vállalniuk a lakóhelytől, családtól való eltávolodást. Ez a munkaerő-kínálat
azonban nem tud mobil lenni. A másik korlátja e réteg foglalkoztatásának anyagi
stabilitás-igényük.
A helyi munkaerő-kereslet és kínálat egymásra épülése: E települések
társadalmának munkaadó, vállalkozó és munkavállaló, munkát kereső szereplői
tehát számos kötöttség közepette vannak jelen a helyi munkaerőpiacokon. A
tőkeszegénység, a verseny kényszere, a piaci kockázatok, a csődveszély, a
finanszírozási gondok az egyik oldalon- a családalapítás, a gyereknevelés, a
megélhetés terheivel küzdő munkanélküliek anyagi, mobilitási kötöttségei a másik
oldalon. A helyi munkaerőpiacok e kényszerek, adottságok és kötöttségek mellett
működnek.
A kistelepülések legnagyobb foglalkoztatójaként és a szociális problémák
kezelőiként sajátos szerepben vannak az önkormányzatok a helyi munkaerőpiacon.
Saját erőforrásaik nincsenek, ahhoz hogy intézményeikben munkahelyeket
teremtsenek, pénzeszközeik szűkösek, terheik növekednek, miközben számos
településrendezési, környezetvédelmi, szociális feladatot nem tudnak ellátni.
Két irányban próbálkoznak: A víz-, gáz-, csatorna-, úthálózat,
gyerekintézmények, szociális intézmények fejlesztése, karbantartása érdekében
elvégzendő, és egyúttal hosszabb időre is munkát teremtő beruházásokhoz keresnek
finanszírozást településfejlesztési, környezetvédelmi stb. alapoknál. A
munkanélküli lakosok közhasznú foglalkoztatása keretében pedig munkaerő-piaci
pénzeszközökből elvégeztetnek különböző kiseb-nagyobb önkormányzati feladatokat,
utak és közterületek rendszeres rendben tartását, önkormányzati intézmények
épült-felújítását, karbantartását, idősek ételkihordását.
3. A munkaügyi és szociális szolgáltató rendszer integrációs törekvései.
A munkanélküli ellátás szerveződése Magyarországon
Magyarországon a rendszerváltással egy időben igen rövid idő alatt szinte a
semmiből egy komplex ellátó-szolgáltató rendszert kellett felépíteni, amely a
munkanélküliség kezelésére, illetve a munkanélküliek ellátására hivatott. Egy
hatékony rendszer kialakításánál nyilván az ellátásra szorulók szükségleteiből
kell kiindulni, ez határozza meg a szervezet felépítését. A munkanélkülinek
legfőképpen ellátásra, anyagi gondoskodásra van szüksége, vagyis a munkanélküli
járadékra. A korábbi munkanélküli segély, illetve a járadék szó használata már
eleve azt tükrözi, hogy a hivatal a munkanélküliséget a szegényellátással,
illetve a rokkantsággal rokonítja, hiszen segélyt, járadékot ezek a rétegek
kaptak korábban. Szükség van arra, hogy a munkanélkülieket nyilvántartsák,
hiszen különben honnan lehetne tudni, hogy ki jogosult erre az ellátásra, s ki
nem. A nyilvántartás pedig ilyen tömeges méretekben csak rendszerbe szervezetten
lehetséges, vagyis nagyon gyorsan eljutottunk oda, hogy a munkanélküliség
elsősorban a Munkaügyi Hálózat alanyainak ellátásával és nyilvántartásával
kapcsolatos fogalommá vált. A kilencvenes évek fordulóján igen gyorsan kiépült a
munkaügyi apparátus, amelynek struktúráját, felépítését az alábbiakban igen
vázlatosan ismertetjük.
A mai ÁFSZ:
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat a Foglalkoztatási és Szociális Hivatalból
és 7 Regionális Munkaügyi Központból áll. A Foglalkoztatási és Szociális
Hivatal a szervezet szakmai munkájának, informatikai fejlesztésének irányítását
végzi. A Regionális Munkaügyi Központok és kirendeltségeik feladatkörébe
tartozik többek között: a munkanélküli ellátások megállapítása és számfejtése, a
foglalkoztatást elősegítő támogatások működtetése, valamint a munkaközvetítés és
az egyéb munkaerő-piaci szolgáltatások kiajánlása.
Ma Magyarországon a munkanélküliek létszáma feltételezhetően 1 milliós
nagyságrendben mozog, a regisztrált munkanélküliek száma meghaladja az 450
ezret. Ez a létszám akkora nagyságrendet jelent, mint az egészségügyi ellátásban
részesülő betegek, vagy a szociális rászorultak köre. A munkanélküliek
megsegítésére szolgáló hálózat azonban korántsem olyan differenciált, mint az
egészségügy. Miként beteg is nagyon sokféle van, a munkanélküliek között is van
fiatal, idősebb, képzett, képzetlen, és így tovább. Ennek ellenére a munkaügyi
szervezetben dolgozó szakemberek munkaköre meglehetősen uniformizált. A kliens
legyen segédmunkás vagy mérnök, szegény vagy módosabb, alkoholista vagy
egészséges, általában ugyanazzal az ügyfelekkel foglalkozó szakemberrel
találkozik, akinek előképzettsége általában valamilyen államigazgatási alsó-,
középszintnek felel meg és az ügyfelekkel való bánásmódban némi rutinnal
rendelkezik. Az ügyfeles az egyszerű regisztrációt, az ügyfél adminisztrációját,
a járadék intézését végzi, valamint kiszűri azokat a problémákat, amelyek
kompetenciáját meghaladják. A problémák java részén segíteni nem tud, van
azonban, amikor speciális szakemberhez küldi tovább a klienst. Azonban ez nem az
ügyintéző hibája, sokkal inkább a rendszeré.
Magyarországon a munkanélküliek aránya akkora, mint az egészségügyi rendszerben
megfordulók aránya. A munkanélkülieket ellátó rendszer nem annyira
differenciált, szerteágazó, mint az egészségügyi rendszer. Ez azért probléma,
mert ahányféle beteg van, annyiféle munkanélküli is van. Második probléma, hogy
a munkaügyi rendszerben dolgozó szakemberek munkaköre meglehetősen uniformizált.
Mindenki egy rutin szerint dolgozik, amely kevésbé alkalmazkodik az egyén
szituációjához. Szintén problémát jelent, hogy a munkaügyi rendszerben dolgozók
előképzettsége nagymértékben az államigazgatás alsó és középszintje.
Ügyfelesek: velük találkozik elsőként a munkanélküli. Nyilvántartásba veszik a
megjelenő ügyfelet, vezetik az adminisztrációt. Pénzügyi ellátások ügyintézése.
Kiszűrik azokat a problémákat, amelyek nem az ő kompetenciájukba tartozik. Ha
úgy látja, tovább küldi az ügyfelet speciális szakemberhez. Alapvető probléma:
nagyon kevés idő jut egy emberre. A felsőbb szinteken kevés a szakember,
képtelenek minden ügyfelet tovább küldeni.
Munkavállalási tanácsadók: az ő tevékenységük és a szociális munkás tevékenysége
között sok összefonódás van. Ők segítenek az újrakezdésben, elhelyezkedésben.
Segítenek az alternatívák feltárásában. Részt vesznek a munkaerőpiaci programok
beindításában, szervezésében. Korábban nagy problémát jelentett, hogy amikor
indult az ellátórendszer, nem voltak szakképzett emberek, mára azonban képzésük
sokirányú. Alapvető probléma: kevés szakember van.
Humán szakszolgálat: az a cél, hogy azokat a problémákat próbálják megoldani,
melyek akadályozzák a munkavállalást. Itt már dolgoznak pszichológusok és más
szakemberek is. Az ő feladataik egy részét passzolták át a szociális szférához.
Nagyon széles az ellátatlanok köre. Ők azok, akik abszolút nem jelennek meg az
ellátórendszerben. Ez igen nagy réteget jelent – látencia. A kimaradás oka, hogy
nem szerezték meg a jogosultságot, vagy kimerítették az ellátás időtartamát.
Baj, hogy nem találkoznak olyan emberrel, akik segítenének nekik. Ha semmi másra
nem jogosult, marad a segélyezés, ők már a szociális szféra ellátásában vannak.
Ugyanúgy munkanélküli, tehát meg kellene adni nekik az esélyt, hogy
elmozduljanak a munkaerőpiac felé – ezért fontos a szociális szféra bevonása.
Fontos, hogy a szociális rendszer és a munkaügyi rendszer összefonódása.
Szociális munkás jelenléte a rendszerben:
A munkaügyi rendszer: nincsen szociális munkás státusz. Viszont igen is sok
szociális munkás végzettségű ember dolgozik a munkaügyi hivatalokban. A
szociális munkás képzésében alulreprezentáltnak tekinthető ez a terület.
Pozitívum, hogy egyre több továbbképzés indul. Szervezeti szinten a
tanácsadásnál jelenhetne meg. Mediátorként is dolgozhatnának. Megjelennek
mentorként, csoportvezetőként. Megjelenhetnének szakértőként különböző
foglalkoztatási programoknál, humán szemlélet terjesztésénél.
Székely Vince szerint: a munkanélküliek körében gyakoribbak a mentális
problémák, viszont fordítva is igaz: pszichiátriai kezeltek között is gyakoribb
a munkanélküliség. A kettő tehát szorosan összefügg egymással. Mentális
problémákkal küzdők nehezebben tudnak alkalmazkodni a munkahelyen, ezért nagy
valószínűséggel őket küldik el elsőként, ha leépítésekre kerül sor. A folyamat
másik oldala: kutatásai során kiderült az is, hogy a tartós munkanélküliség
először korábban labilis egyének pszichoszociális egyensúlyát bontja meg.
Napjaink egyik varázsszava a változás. Változik a technológia, a társadalom, a
gazdaság és változnia kell az egyénnek is, ha talpon akar maradni. Az újbóli
elhelyezkedés érdekében számos esetben az egyénnek föl kell adnia korábbi
szakmáját, a munkáltatókkal kapcsolatos magatartását, illetve meg kell
változtatnia a munkával kapcsolatos attitűdjeit. Képes-e változni az egyén?
Vajon az egyik ember képes-e segíteni egy másiknak a változásban?
„A pszichológiai változás nem egy előre, egy irányba haladó folyamat, számos
szakaszát a megtorpanás, illetve a korábbi állapothoz való visszatérés
jellemzi.” (Székely 2000)
Viszont - Székely szerint - a megfelelő hozzáértés elérheti, hogy a tartós
munkanélküli új álláskeresési stratégiákat vegyen fel problémamegoldó
eszközrepertoárjába és azokkal hatékonyabban találjon munkát.
A segítő munka első szakaszában az úgynevezett, „aha-élmény” kap nagy szerepet,
mely jelentheti az ügyfél eszmélését a külső – őt jobban látó- szakember
megvilágításában. A változás segítésének második szakasza egy kívánatos jövőbeli
forgatókönyv kitalálása, megtervezése. A munkáját vesztett ügyfelek
elbizonytalanodnak a jövőjükkel, céljaikkal kapcsolatosan. A régóta állás nélkül
lévőknél kialakul a „rezignált apátia” állapota. E fázis legfontosabb segítő
technikája a minél szabadabb fantáziálás feltételeinek megteremtése. A „brainstorming”,
az ötletroham segíthet egy ösztönző jövőkép megalkotásához, és az ezen jövőkép
eléréséhez vezető hipotetikus megoldások gazdag tárházának kitalálásához,
anélkül, hogy maga a segítő adott volna tanácsokat vagy megoldási javaslatokat.
A segítés záró fázisa egy végrehajtható megoldási, cselekvési terv elkészítését
tűzi ki célként. Míg a második fázis a valóság által kevésbé korlátozott
gondolkodást mozgatta meg, a harmadik szakaszban a felmerült megoldási
lehetőségek közül ki kell választani azt, amely a leginkább kongruens az ügyfél
és a számára fontos személyek céljaival és elvárásaival illetve az ügyfél
erőforrásaival és korlátaival.
A problémafeltáró és cselekvési terv Székely Vince:
I. A probléma feltárása
lépés: Együttműködő, közvetlen légkör kialakítása
lépés: A probléma első szintű megfogalmazása
lépés: A probléma második szintű megfogalmazása
lépés: A segítő beszélgetés céljának meghatározása
II. A probléma tisztázása
lépés: A probléma és a körülmények több szempontú (tettek, gondolatok, érzések,
környezeti kontextus, hatások) elemzése
lépés: Személyes és környezeti erőforrások és korlátok beazonosítása
lépés: Az ügyfél értékeinek, hiedelmeinek és feltételezéseinek tisztázása
III. Megoldási és cselekvési terv elkészítése
8. lépés: Feltételes állítások megfogalmazása
9. lépés: A feltételes állítások tisztázása és helytállóságának vizsgálata
10. lépés: Részletes cselekvési terv elkészítése
4. Önkéntesség és kötelező együttműködés
A munkaügyi hálózat árnyékában gomba módra szaporodtak az elmúlt években a
helyi, önerős kezdeményezések, például munkaközvetítő irodák, munkaerő-piaci
képző és átképző intézetek, helyi foglalkoztatási projektek, alapítványok és
önsegítő csoportok, amelyek általában valós igények és problémák megoldására
szerveződtek. Ezek éles versenyt folytatnak egymással a “foglalkoztatási
programok piacán” és közülük a legtöbb forráshiánnyal, tőkehiánnyal küzd. Vannak
azonban szép számmal olyan vállalkozások is, amelyek a munkaügyi hálózat
lehetőségeit meghaladó színvonalú képzéseket, szolgáltatásokat nyújtanak, és
viszonylag jól “megélnek” ezen a piacon, kialakult tehát a munkanélküli ellátás
“második gazdasága”.
A szociális törvény már egy ideje foglalkozik együttműködési kötelezettséggel. A
szabályozás több módosuláson esett át. 1997-ben jelent meg először az
együttműködési kötelezettség. Akkor a segélyhez való jutás előfeltétele volt az
együttműködés. Alapelv volt ekkor, hogy maga a segély egyedül nem tudja
megoldani a tartós munkanélküliség problémáját, annál jóval többre van szüksége
a munkanélküli személynek. Ekkor merült fel egyre intenzívebben a
foglalkoztatáspolitika és a szociális rendszer együttműködése. Cél az volt, hogy
az egyént aktivizálják abban, hogy saját helyzetét javítsa. Ekkor az
önkormányzatok számára csak lehetőség volt, hogy kijelöljenek egy együttműködő
szervet. 2000. februárjában a munkanélkülieket támogató rendszer megváltozott. A
módosítás lényege az volt, hogy azoknak a munkanélkülieknek, akik kimerítették a
munkanélküli ellátás folyósításának időtartamát, és szociálisan rászorultak,
azoknak foglalkoztatását az önkormányzatnak kell megoldani közfoglalkoztatás
keretében. Rendszeres szociális segélyben csak az részesülhetett, aki a
foglalkoztatást vállalta. Az együttműködést a Munkaügyi Központtal és a
közfoglalkoztatásban megjelenő érintett szervezetettek kellett megvalósítani.
2005 szeptemberében az együttműködés szorosabbá vált a munkaügyi rendszer és az
önkormányzatok között. A szabályozásban új elem lett, hogy az önkormányzatoknak
a helyi rendeletükben rendelkezni kellett egyrészt az együttműködő intézmény
kijelöléséről, az együttműködés szabályairól és az ún. beilleszkedést segítő
programokról. A beilleszkedést segítő programok közösen kialakítottak, személyre
szabott segítségadásra irányultak, célja a munkaerőpiaci re-integráció. A
program célja volt még a társadalmi izoláció csökkentése, pszichés támogatás
nyújtása és tanácsadás. 2006-ban jött létre a családi segélyezés. Ehhez
kapcsolódott, hogy egyre hangsúlyozottabbá vált a társadalmi integráció. Így
jöttek egyre inkább képbe a családsegítő szolgálatok. 2009-ben az újabb
módosulás. Ennek az időszakot határozza meg az „Út a munkához” program, mely
2009. január 1-jén lépett életbe.
Együttműködésre kijelölt szervezetek feladatai:
Nem változott a korábbiakhoz képest, hogy az önkormányzat gondoskodik az
együttműködés intézményi feltételeiről. Ez a szerv döntő többségében a
családsegítő szolgálat. Módosult az együttműködésre kötelezett köre.
Együttműködésre kötelezettek az 55 éven felüli rendszeres szociális
segélyezettek, illetve a 14 éves gyermeküket nevelők, ha a gyerek napközbeni
ellátása nem megoldott. Együttműködésre kötelezettek azok a RÁT-osok, akik
esetében az együttműködést a Munkaügyi Központ előírja, vagy önként vállalják az
átsorolást. Lényegesen szűkebb lett az együttműködésre kötelezettek köre, mert
nem vonatkozik a korábbiakhoz képest mindenkire.
Családsegítő szolgálat konkrét feladatai:
Figyelemmel kíséri a különböző határidők betartását.
Nyilvántartásba veszi a nála megjelent ügyfelet.
Tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult egyéneket a beilleszkedést
elősegítő programról: menete, típusai, szabályok.
Az ügyfél bevonásával kidolgozza a beilleszkedést segítő programot.
Szerződést köt az együttműködésről.
Figyelemmel kíséri a programokra vonatkozó szabályok betartását.
Évente írásbeli értékelést készít a program végrehajtásáról, szükség esetén
módosítja.
Jelzi a jegyzőnek, ha az ügyfél az együttműködési kötelezettségnek nem tesz
eleget.
Esetnaplót vezet a kapcsolattartásról.
Beilleszkedési program tartalmai:
Egyénre szabott legyen. Mindig mérlegelni kell az egyén szociális helyzetét,
mentális állapotát, kapcsolati készségeit és a jövőben lehetőségeit.
Tartalmai:
Célja a foglalkoztathatóság javítása és az álláskeresési felkészítés.
Fejleszteni kell a motivációt és a készségfejlesztést. Pszichoszociális
megerősítés. Egyéni tanácsadás. Álláskeresési készségek erősítése.
Pályakorrekciós tanácsadás. Képzésbe juttatás. Kommunikációs és konfliktuskezelő
készségek fejlesztése. Mentálhigiénés tanácsadás. Szociális problémák kezelése,
esetkezelés.
Szinten tartás a társadalmi integráció erősítése érdekében: egészségügyi,
szociális és mentális állapotot javító, re-szocializáció elősegítése. Szociális
esetkezelés, családgondozás. Szocializációs és kapcsolatépítő csoportok.
Pszichológiai tanácsadás, kezelésbe juttatás,
Más ellátás igénybevételéhez való hozzájutásban való segítés: nyugdíj, rokkant
nyugdíj, rehabilitációs járadék, ápolás díj, TB tanácsadás, információnyújtás az
ellátásokról és a munkaerőpiaci kapcsolódásokról.
Munkanélküliség és szociális munka
Képzés
Már említésre került, hogy a munkaügyi hálózatban nincs szociális munkás státus,
s az ilyen irányú képzés is teljességgel megoldatlan. A
szociálismunkás-képzésben a munkanélküliség problematikája alulreprezentált,
több főiskolán nincs munkanélküliséggel foglalkozó fantárgy. Másutt a
munkanélküliség részstúdium, választható tantárgy. Szükség lenne tehát a
fentebb leírtak szervezeti és képzési konzekvenciáinak levonására.
Szervezet
Szervezeti szinten kívánatos a munkaügyi hálózaton belül szociális szakszolgálat
kialakítása, olyan szakemberek bevonásával, akik a fenti problémák kezelésében,
a humán szemléletmód elterjesztésében jártasak. A szociális munkás az a
szakember, aki a munkanélküliben nemcsak a járadékos ügyfelet, hanem a teljes
embert látja, vagyis tudatában van mindannak, amit a munkanélküliséggel járó
pszichoszociális krízis jelent. A szociális munkás a munkanélküliekkel való
foglalkozás számos területén kamatoztathatná tudását. Tanácsadóként a
szociálisan hátrányos helyzetű rétegek segítésében, kompetenciájuk növelésében,
problémamegoldó készségeik javításában játszhatna jelentős szerepet. Woolfe így
ír a munkanélkülieknek szóló tanácsadó tevékenységről: “a tanácsadás több kell,
hogy legyen segítési kapcsolatnál, amely segítési kapcsolat bizonyos
feltételekre – úgy mint empátiára, melegségre és nyílt odafordulásra – épül. A
reálisabb meghatározásnak tartalmaznia kell azt a gondolatot, hogy az embereket
képessé kell tenni saját életük nagyobb mértékű irányítására.” (Woolfe 1992:94)
Szociális munkás
A szociális munkások képesek segítséget nyújtani a munkanélküliek önsegítő
csoportjainak önérvényesítési képességük fejlesztésében; a mediátor szerepére a
hátrányos helyzetű rétegek, etnikumok konfliktusaiban; szakértői szerepre helyi
foglalkoztatási programok kialakításában, menedzselésében. A munkaügyi szervezet
és foglalkoztatáspolitika magasabb szintjein a szociális munkások a humán
szemléletmód elterjesztésében válhatnak jelentős tényezővé. Általuk a
munkanélküliek valódi szükségleteire fókuszáló ellátórendszerben az esetmunka,
a csoportmunka és a közösségi szociális munka is komoly szerephez juthatna.
Meg kellene oldani, hogy a szociális munka, illetve a segítő szakma megkapja az
őt megillető helyet a munkanélküliekkel foglalkozó szakemberek oktatásában. A
munkaügyi hálózatban szervezendő szociális szakszolgálat számára megfelelő
szakemberek képzésére lenne szükség, melyhez elengedhetetlen a posztgraduális
munka-pályatanácsadó szociálismunkás-képzés, amelyet szociális munkások
specializációként, más humán szakemberek másoddiplomás képzésként
választhatnának. Minden késlekedés csak odázza és halmozza a problémát: egyre
nagyobb létszámú munkanélküli rétegek kerülnek ki a regisztrációból, a munkaügyi
hálózat látóköréből, és szociális szempontból is teljesen ellátatlanok maradnak.