GLOBÁRIS KIRÁLY ÉS A BÖLCSEK
Globáris, Eparida ura,
színe elé hívatta egyszer három legbölcsebb bölcsét, és így szólt
hozzájuk: – Igazán borzasztó a király sorsa, aki már
megismert minden megismerhetőt, úgyhogy bármit mondanak neki, üresen kong
az, mint a repedt fazék! Ámuldozni szeretnék, és unatkozom, megrendülésre
sóvárgok, és meddő fecsegést hallok, rendkívüliségre szomjazom, és lapos
hízelgéssel traktálnak. Tudjátok meg, ó, bölcsek, hogy ma fejét vétettem
valamennyi tréfamesteremnek és bolondomnak, hasonlóképpen titkos és
nyilvános tanácsosaimnak, és ugyanez a sors vár rátok is, ha parancsomat
nem teljesítitek. Mondja el nekem mindegyikőtök a legkülönösebb
történetet, amit csak ismer, és ha nem fakaszt sem könnyre, sem kacajra,
ha ámulásra nem késztet vagy meg nem borzongat, ha meg nem rendít vagy el
nem gondolkoztat, úgy fejét vétetem! A király intett, és a
bölcsek már hallották is a bakók acélos léptét, akik körülfogták őket a
trón lábánál, s meztelen kardjuk villogott, mint a tűzláng. Megrémültek és
egymást böködték könyökükkel, mert egyiknek sem akarózott kihívni a király
haragját, és hóhérbárd alá hajtani a fejét. Végül is megszólalt az
első: – Uram, királyom! Az egész látható és láthatatlan
mindenségben a legkülönösebb történet kétségkívül azé a csillagtörzsé,
amelyet a krónikák a fonákok népének neveznek. Ezek a fonákok történelmük
hajnalától fogva mindent fordítva csináltak, mint más értelmes lények.
Őseik letelepedtek a vulkánjaikról híres Urdrúria bolygón, amely minden
évben hegyláncokat szül iszonyú görcsök közepette, és ilyenkor minden
romba dől rajta. De hogy a baj még nagyobb legyen, az égiek szeszélyéből
ez a bolygó egy nagy meteoráram útját is keresztezi, s minden évből
kétszáz napon át kőgolyóbisok zuhognak a felszínére. A fonákok (akiket
akkor még nem így hívtak) edzett acélból építették házaikat, és annyi
acéllemezt csavartak magukra, hogy olyanok lettek, mint a két lábon járó
páncéldombok. De megnyílt a föld, és elnyelte acélvárosaikat, a meteorok
pedig összezúzták páncéljukat. Mivel az egész népet pusztulás fenyegette,
tanácskozásra gyűltek össze a bölcsek, és így szólt az első: „Jelenlegi
formájában népünk nem maradhat fenn – nincs más kiút, csakis a
transzmutáció. Mikor megnyílik a föld, rések támadnak rajta, tehát, hogy
beléjük ne zuhanjunk, minden fonáknak széles, lapos talapzatra van
szüksége, a meteorok viszont felülről hullanak, tehát felfelé legyen
mindegyikünk hegyes. Ha kúp alakúak leszünk, semmi bajunk nem
történhet.” A második így szólt: „Nem ezt kell csinálni.
Ha a föld nagyobbra tátja a száját, elnyeli a kúpot is, a ferdén hulló
meteor pedig átüti az oldalát. A gömb alak az ideális! Mert mikor a föld
remegni és hullámzani kezd, a gömb magától elgurul, a meteor pedig
lesiklik gömbölyű oldaláról; alakuljunk tehát gömbbé, hogy egy jobb jövő
felé gurulhassunk!” A harmadik pedig így szólt: „A gömböt
éppúgy öszszezúzza a meteor, vagy elnyeli a föld, mint bármilyen más
idomot, amely anyagból van. Nincs az a pajzs, amely a nála erősebb kardnak
ellenállna, nincs az a kard, amely a keményebb pajzson ki nem csorbul. Az
anyag, ó, testvéreim, örök változás, folyékonyság és átalakulás. Nem a
mulandó anyagban kell hát lakozniuk az igazán okos lényeknek, hanem abban,
ami változatlan, örök és tökéletes, jóllehet e világi!” ,
„És mi legyen az?” – kérdezte a többi bölcs. „Nem szóval
felelek nektek, hanem tettel!” – válaszolt a harmadik. És szemük előtt
nekilátott szétszedni magát: lehántotta kristályokkal kivert legfelső
köntösét, a színarany másodikat és az ezüst alsóneműt, levette koponyája
és törzse fedőlemezeit, majd egyre gyorsabban és egyre apróbbra cincálta
szét magát, a csuklókról áttért a kötésekre, a kötésekről a csavarokra, a
csavarokról a drótocskákra, morzsákra, molekulákra, míg elérkezett az
atomokig. Aztán hámozni kezdte a bölcs az atomjait, de olyan fürgén
hámozta őket, hogy nem is látszott más, csak az olvadásuk és eltűnésük.
Olyan ügyesen és gyorsan csinálta, hogy a szétszedelőzködés végén ott állt
a többi bölcs ámuló szeme előtt, mint tökéletes nemlét, amely annyira hű
ellentéte a létnek, hogy látszik is. Ott ugyanis, ahol azelőtt egy atomja
volt, most nem volt az az egy atom, ahol egy pillanattal korábban hat
volt, megjelent a hat atom hiánya, ahol csavar wolt, megjelent. a csavar
hiánya, oly híven, hogy semmiben sem különbözött tőle. Ily módon űrré
vált, amely ugyanúgy rendeződött el, mint korábban valóságos lénye; és
nemléte zavartalan lét volt, mert olyan gyorsan és ügyesen alakult át,
hogy egyetlen betolakodó anyagi részecske sem csorbította tökéletés
nemlétét! A többiek tehát látták, mint ugyanúgy formált ürességet, amilyen
ő volt az imént, megismerték szemeit a fekete szín hiányáról, arcát a
kékes csillogás nemlétezéséről, tagjait az eltűnt ujjakról, csuklókról és
páncélokról! „Ily módon, ó testvéreim – mondta a Nemlévővé
Lett –, aktív semmivé válásunkkal nemcsak tökéletes ellenálló képességet
szerzünk, hanem halhatatlanságot is. Mert csak az anyag változik, a semmi
azonban nem tart vele az állandó bizonytalanság útján, ezért a
tökéletesség hona nem a lét, hanem a nemlét, és ezért kell lévő helyett
nemlévőnek lennünk!” Ahogy elhatározták, úgy is tettek.
Azóta legyőzhetetlen a fonákok népe. Életüket nem annak köszönhetik, ami
bennük van, mert nincs bennük semmi, hanem annak, ami körülveszi őket.
Amikor valamelyikük bemegy a házába, úgy látható, mint a házban levő
nemlét, ha pedig ködbe lép, mint a köd helyi hiánya. Kiűzték magukból a
változékony sorsú, ingatag anyagot, és így lehetővé tették a
lehetetlent… – És hogyan utaznak a világűrön át, bölcs
barátom? – kérdezte Globáris. – Erre az egyre nem képesek,
ó, király, mert a külső űr összeolvadna az övékkel, és nem léteznének
többé, mint helyileg tömörült nemlét. Állandóan óvniuk kell nemlétük
tisztaságát, lényük ürességét, és ezzel az őrködéssel töltik napjaikat.
Ezért semmiseknek vagy nihilistáknak is nevezik őket… –
Bölcsem – szólt a kírály, ez buta történet, mert hogyan helyettesíthetné
az anyag sokféleségét az egynemű semmi? Hát ugyanaz vajon a kőszikla, mint
a ház? De a kőszikla hiánya ugyanolyan formát ölthet, mint a ház hiánya,
tehát a kettő ugyanazzá válik. – Uram – védekezett a bölcs
–, a semminek különféle fajtái vannak… – Majd meglátjuk –
felelte a király –, mi lesz, ha leüttetem a fejedet: létté válik-e a
nemléte, mi a véleményed? – Azzal csúnyán felnevetett, és intett a
hóhéroknak. – Uram! – kiáltott a bölcs, már a bakók
vasmarkaiból. – Nevetni kegyeskedtél, a történetem tehát felvidított,
ezért ígéreted szerint meg kell hagynod az életemet! – Szó
sincs róla, én a saját humoromon derültem mondta a király. – De van egy
javaslatom: ha önként beleegyezel a nyakazásba, attól felvidulok, és akkor
úgy lesz, ahogy kívánod. – Beleegyezem! – vonított a
bölcs. – Nyakazzátok hát le, ha ő maga kéri! – szólt a
király. – De uram, azért egyeztem bele, hogy ne nyakaztass
le... – Ha beleegyeztél, fejedet kell hogy vegyék –
magyarázta a király. Ha pedig nem egyezel bele, nem vidítasz fel, és ezért
nyakaznak le… – Nem, nem, ellenkezőleg! – kiáltott a bölcs.
– Ha beleegyezem, te felvidulsz és megkegyelmezel, ha pedig nem egyezem
bele… – Elég! – vágott közbe a király. – Bakó, végezd a
dolgodat! Villant a bárd, és a bölcs feje
lehullott. Dermedt csend uralkodott egy percig, aztán
megszólalt a másik bölcs: – Uram, királyom! A legkülönösebb
minden csillagnép közül bizonyára a pluráliszok, másképpen sokasok népe,
akiket többesszámúaknak is neveznek. Mindegyiküknek csak egy teste van
ugyan, viszont annál több lába, minél magasabb rangú. Ami pedig a fejeiket
illeti, azokat esetről esetre növesztik: minden hivatalt a hozzávaló
fejjel együtt vesznek át, a szegény családoknak rendszerint csak egy fejük
van, a gazdagok viszont különféle fejeket őriznek a kincstárukban, minden
alkalomra: van reggeli és esti fejük, hadászati fejük háború esetére és
rohanó fejük sietéshez, aztán van hűvös és forró fejük, van szomorú és
vidám, udvarló és lakodalmi, szerelmes és gyászfejük, egyszóval minden
alkalomra fel vannak szerelve: – Ennyi az egész? –
érdeklődött a király. – Dehogy, uram! – hadarta a bölcs,
látván, hogy rosszul áll a szénája. – A többesszámúakat azért is nevezik
így, mert mind össze vannak kapcsolódva uralkodójukkal, mégpedig úgy, hogy
ha többségük a király működését károsnak ítéli a közjóra nézve, akkor az
uralkodó elveszti tömörségét, és darabokra hullik… –
Parlagi gondolat, hogy azt ne mondjam: felségsértő! – jegyezte meg komoran
Globáris. – De ha már ennyit beszéltél a fejekről, bölcsem, talán azt is
meg tudod mondani: lenyakaztatlak most, vagy nem? „Ha azt
mondom, hogy igen – latolgatta gyorsan a bölcs –, meg is teszi, mert
rosszkedvű. Ha azt mondom, hogy nem, talán meglepődik, és ha
elcsodálkozott, ígérete szerint szabadon kell engednie.”
Így szólt tehát: – Ném, uram, nem nyakaztatsz
le. – Tévedtél – vetette oda a király. – Bakó, végezd a
dolgodat! – De uram – kiáltott a bölcs már a hóhérok
kezéből -, hát nem leptek meg a szavaim? Nem arra számítottál inkább, hogy
azt mondom: lenyakaztatsz? – Szavaid nem leptek meg. –
válaszolta a király –, mert a félelem sugallta őket, amely arcodra van
írva. Elég! Le a fejével! És csengve a padlóra gurult a
második bölcs feje is. A harmadik és legidősebb teljes nyugalommal nézte
ezt a jelenetet. Mikor pedig a király ismét a csodálatos történetet kezdte
követelni, így szólt. – Király! Mesélhetnék valamilyen
valóban rendkívüli történetet, de nem teszem, mert szándékom nem az, hogy
elámulj, inkább az, hogy őszinteségre kényszerítselek: arra, hogy ne holmi
átlátszó ürüggyel fejeztess le, ne a játék címén, amellyel az öldöklést
kicifrázod, hanem kegyetlen természetedet kimutatva. Mert kegyetlen vagy,
de hazug ürügyek nélkül nem mered kedved tölteni. Úgy akartál bennünket
lenyakaztatni, hogy később azt mondják: a király elbánt azokkal a
tökfejekkel, akik nagyzoló módon bölcseknek nevezték magukat. Én azonban
azt akarom, hogy az igazságot mondják, és ezért
hallgatok. – Nem, nem adlak még át a hóhérnak – mondta a
király. – Őszintén és forrón vágyom a rendkívüli élményre. Fel akartál
bőszíteni, de én fékezni tudom haragomat, egyelőre. Azt mondom: beszélj,
és talán nem is csak magadat mented meg. Amit mondasz, határos lehet a
felségsértéssel, melyet már különben is elkövettél, de olyan égbekiáltó
sértés legyen, hogy az már hízelgéssé válik, majd éppen túlzásánál fogva
gúnnyá lényegül át! Próbáld tehát egy csapásra dicsőíteni és megalázni,
felmagasztalni és kigúnyolni királyodat! Csend lett, csak
a hallgatóság mocorgott egy kicsit, mintha azt próbálgatnák, tart-e még a
fejük a nyakukon. A harmadik bölcs mély gondolkodásba merült. Végre
megszólalt: – Király, teljesítem óhajodat, és azt is
megmondom, hogy miért. Megteszem az itt jelenlevőkért, önmagamért, de
érted is, hogy ne mondják majd évek múltán: ez a király puszta szeszélyből
kiirtotta országában a bölcsességet; még ha most így van is, még ha
kívánságod nem jelent is semmit, vagy majdnem semmit, az én feladatom,
hogy futó ötletednek értéket adjak, jelentőssé és maradandóvá tegyem: és
ezért fogok beszélni… – Öregem, elég már a bevezetésből,
amely megint a felségsértéssel határos, de egyáltalán nem szomszédos a
hízelgéssel – szólt haragosan a király. – Beszélj! –
Király, visszaélsz a hatalmaddal – felelte a bölcs. Ám packázásod semmi
ahhoz, képest, amit egy régen volt ősöd művelt. Még nem hallottál róla,
pedig ő alapította meg Eparida uralkodóházát. Ez az ük-ük-ükapád,
Allegorik, szintén visszaélt uralkodói hatalmával. Hogy megismerd
legféktelenebb tettét, kérlek, pillants ki az éjszakai égre, amely a
trónterem felső ablakain benéz. – A király feltekintett a csillagos,
tiszta égre, az aggastyán pedig lassan folytatta: – Nézd és halljad!
Minden, ami csak létezik, olykor gúnyolódás tárgya. Semmilyen nagyság nem
menekülhet a gúny nyilától, hiszen tudjuk, hogy némely vakmerő még a
királyi méltóságból is gúnyt űz. A gúnykacaj eléri a trónokat és
birodalmakat. A népek kigúnyolják a többi népet vagy önmagukat. Olykor még
azon is csúfolódtak, ami nincsen… vagy nem kacagtak-e a mítoszok istenein?
Még a legkomolyabb, sőt tragikus jelenségekből is tréfát űztek. Gondoljunk
csak az akasztófahumorra, a halálról és a holtakról szóló adomákra. De a
csúfolódó kedv még az égitesteket sem kíméli. Vegyük például a napot vagy
a holdat. A holdat ravasz, sovány fickóként ábrázolják, hegyes
bohócsapkában és sarlószerű kecskeszakállal, a napot pedig kerek képű,
jámbor dagiként, borzas aureolával. És mégis, noha gúny tárgya mind az
élet, mind a halál birodalma, a kicsiny dolgok éppúgy, mint a nagyok, van
valami, amit eddig senki sem mert gúnyolni vagy kikacagni. Pedig nem olyan
dolog ez, amelyről meg lehet feledkezni, amely elkerülhetné a figyelmet,
mert mindarról van szó, ami csak létezik, nevezetesen a világegyetemről.
Márpedig ha jól belegondolsz, király, megérted, mennyire nevetséges a
világegyetem… Ekkor ámult el Globáris király első ízben,
majd növekvő figyelemmel hallgatta a bölcs további
szavait: – A világegyetem csillagokból áll. Ez elég
komolyan hangzik, de ha behatóbban fontolóra vesszük, aligha álljuk meg
kacagás nélkül. Micsodák is tulajdonképpen a csillagok? Tűzgolyók,
felfüggesztve az örök éjszakában. Látszólag fenséges kép. De vajon
természeténél fogva? Szó sincs róla, csakis a méretei következtében.
Márpedig a méretek nem dönthetik el önmagukban egy jelenség komolyságát.
Ha egy agyalágyult firkálmányát a papírdarabról egy hatalmas síkságra
másoljuk át, vajon akkor már nagyszerű alkotássá válik? A
butaság megsokszorozva is butaság marad, csak még nevetségesebb. A kozmosz
pedig nem egyéb, mint pöttyök összevissza sokasága! Akármerre nézünk,
akármeddig nyúlunk: semmi egyéb! A Teremtés egyhangúsága a legtriviálisabb
és leglaposabb koncepció, amit csak el lehet képzelni. Kipöttyözött semmi,
és ugyanez a végtelenségig – ugyan ki fabrikálna ilyen ötlettelen
fércművet, ha ezután kellene megteremteni? Talán csak egy félkegyelmű.
Veszi a végtelen űrt, és itt-ott telepötyögteti, ahogy éppen eszébe jut!
Hogy is lehet egy ilyen tákolmány rendjét és fenségét emlegetni? Térdre
hullani előtte? Legföljebb elkeseredésünkben, hogy nincs ellene apelláta.
Hiszen az egész csak folytonos önplágium eredménye, maga a kezdet pedig a
legteljesebb ötlettelenségről tanúskodik. Gondoljuk csak meg: ugyan mit
lehet csinálni, ha előttünk fekszik egy tiszta papírlap, kezünkben a toll,
és nem tudjuk, de a leghalványabb fogalmunk sincsen, hogy mivel töltsük
meg a papírt? Rajzokkal? Az ám, de ahhoz tudni kellene, hogy mit
rajzoljunk. No de ha semmi sem jut eszünkbe? Ha egy fikarcnyi képzelőerőnk
sincsen? Nos, a papírra helyezett toll mintegy önmagától, akaratlan
érintéssel, pontot rajzol. És amint a gondolat legkisebb szikrája nélkül,
tompán bámuljuk ezt a pontot, máris utánozható mintának látjuk; annál is
szuggesztívabbnak, mivel rajta kívül egyáltalán semmi sincsen a világon,
és mert ahhoz kell a legkisebb szellemi erőfeszítés, hogy ezt a pontot
ismételgessük a végtelenségig. Igen ám, de hogyan? A pontokból valami
konstrukciót is ki lehet hozni. No jó, de ha még ez sem megy? Akkor nem
marad más hátra, mint hogy tehetetlenségünkben megrázzuk a tollat, és
tintacseppecskéket szórva, megtöltsük a papírt vaktában odafröccsentett
pacákkal. – E szavaknál a bölcs fogott egy nagy papírlapot, és a
tintatartóba mártott tollal néhányszor tintacseppeket fröccsentett rá,
aztán előhúzta köntöse alól az ég térképét, s mindkettőt megmutatta a
királynak. A hasonlatosság megdöbbentő volt. Millió pontocska látszott a
papíron, kisebbek-nagyobbak, mert a toll egyszer bővebben szórta a tintát,
másszor kiszáradt. Az ég pedig ugyanígy festett a térképen. A király nézte
a trónról a két papírlapot, és hallgatott. A bölcs pedig
folytatta: – Téged arra tanítottak, király, hogy a
világegyetem csodálatos, nagyszerű építmény, csillagokkal telehintett
magasztos végtelenség. De nézd csak meg: vajon ez a tiszteletre méltó,
mindenütt jelenvaló és örök alkotmány nem a legbárgyúbb butaság műve, nem
az értelem és a rend szöges ellentéte-e? Miért nem vette ezt eddig senki
észre? – kérdezed. Mert a butaság mindent betölt! De éppen ezért kell
mielőbb hangot adni a gúnynak, a távol tartó kacajnak, mert ez a kacaj
egyben a lázadás és felszabadulás hírnöké lesz. Bizony, érdemes lenne
ebben a szellemben paszkvillust írni a világegyetemről, hogy a legfőbb
bárgyúságnak ez a műve végre megkapja, amit megérdemel, s ezentúl ne
áhítatos sóhajok kórusa kísérje, hanem csúfondáros kacaj.
A király döbbenten hallgatta, a bölcs pedig egy pillanatnyi csend után
hozzátette: – Minden tudósnak kötelessége lenne, hogy
megírja ezt a paszkvillust, csakhogy ehhez rá kellene mutatnia az ősokra,
amely létrehozta ezt a csak ironikus sajnálkozásra méltó, univerzumnak
nevezett állapotot. Nos, a dolog akkor történt, amikor a Végtelenség még
teljesen üres volt, és még csak várta a teremtő tetteket. A semminél
kevesebbről a semmi révén kicsírázó világ csak egy maroknyi testet hozott
még létre, és ezeken uralkodott a te ük-ük-ükapád, Allegorik. Lehetetlen
és őrült szándék fogamzott meg benne ekkor, eltökélte ugyanis, hogy
helyébe lép a végtelenül türelmesen és lassan alkotó természetnek.
Elhatározta, hogy a Természet helyett ő teremti meg a drágalátos csodákkal
teli, gazdag mindenséget. És mivel egymaga nem tudta megcsinálni,
építtetett egy rendkívül okos gépet, hogy a művet végrehajtsa. Háromszáz
és még háromszáz esztendeig építették ezt az óriást, egyébként akkor még
más időszámítás járta, mint most. Nem takarékoskodtak sem a pénzzel, sem a
fáradsággal, és a gépszörnyeteg szinte határtalanul nagy és erős lett.
Amikor elkészült, a bitorló beindíttatta. Nem sejtette, hegy mit csinál
tulajdonképpen. Határtalan gőgje következtében a gép már túlságosan nagy
volt, s ezért okossága, messze maga mögött hagyva az értelem csúcsait,
túlrepülve a géniusz tetőpontján, az elme teljes bomlásába csapott át,
szanaszét futó áramok dadogó sötétségébé, amelyek minden tartalmat
szétszaggattak, úgyhogy ez a metagalaktikához hasonlatosan ágas-bogas
monstrum, őrült sebességre kapcsolva, már az első kimondatlan szavaknál
megtébolyodott, és az egész, szörnyű erőfeszítéssel gondolkodó káoszból,
amelyben a ki nem fejlődött fogalmak rajai ismét semmivé foszlottak,
ezekből a meddő görcsökből, viaskodásokból és összeütközésekből csak
értelmetlen írásjelek kezdtek átszivárogni a kolosszus engedelmes
végrehajtó alegységeibe! Mert nem a lehetséges legokosabb gép volt ez, nem
Kozmokreátor Omnipotens, hanem esztelen bitorlásból született korcs,
amelyet világformálásra szántak, de csak pontokat tudott dadogni. Mi
történt ekkor? Az uralkodó várta a beteljesülést, amely igazolja terveit,
a legmerészebb terveket, amelyeket gondolkodó lény valaha szőtt, és senki
sem merte neki megmondani, hogy értelmetlen dadogás forrása mellett áll,
gépi agóniát hozott létre, amely már haldoklásként jött a világra. De a
végrehajtó egységek vakon engedelmes gépóriásai készek voltak teljesíteni
minden parancsot, tehát a megadott ütemben gyártani kezdték az
anyagmasszából azt, ami a háromdimenziós térben megfelel a pont képének:
gömböket – és ily módon, szakadatlanul ugyanazt ismételve, amíg ki nem
fogyott az anyagot felizzító hő, sorra hajigálták az űr torkába a
tűzgolyókat, s a dadogás ütemére létrejött a kozmosz! Ük-ük-ükapád volt
tehát a világmindenség teremtője, de egyszersmind akkora ostobaság
elkövetője, amelyhez foghatót soha többé nem követ el senki. Az így
elvetélt mű megsemmisítése ugyanis sokkal ésszerűbb cselekedet lesz, főleg
azonban szándékos és tudatos tett, amit amarról, a Teremtésről, nem lehet
elmondani. Ez minden, amit el kellett neked magyaráznom, ó, Allegorik
király, a világok építőjének unokája, aki vagy. Amikor a
király már elbocsátotta a bölcseket, kegyeivel halmozva el őket,
kiváltképp az öreget, akinek sikerült egy csapásra a legnagyobb hízelgést
és a leggorombább szidalmat zúdítania rá, az egyik fiatal tudós,
négyszemközt maradva az aggastyánnal, megkérdezte tőle, mennyi igazság
volt elbeszélésében. – Mit feleljek erre? – szólt az öreg,
– Amit elmondottam, nem tudásból ered. A tudomány nem foglalkozik a lét
olyan tulajdonságaival, mint a nevetségesség. A tudomány megmagyarázza a
világot, de megbékéltetni vele csak a művészet képes. Ugyan, mit is tudunk
a kozmosz keletkezéséről? Az ilyen mérhetetlen űrt legendákkal és
mítoszokkal lehet kitölteni. Az volt a szándékom, hogy e mitologizálásban
elérjem a valószínűtlenség határát, és azt hiszem, hogy közel is jártam
hozzá. Ezt azonban úgyis tudod, tehát csak azt akarod kérdezni, hogy
valóban nevetséges-e a világmindenség. Ám erre a kérdésre mindenkinek
magának kell válaszolnia.
|