Szerkesztés alatt !!
Az ortodox történészek szerint a Nagy
Szfinx Hafré fáraót (Kheopsz
fiát), a középső gízai piramis „gazdáját” ábrázolja, tehát ő
készítette, a szoboróriás közelében lévő két templomhoz használt
kőfejtő gödrében, az ott megmaradt anyagból. Nem is állhatna
másutt, mert a halott
Fáraó
őrzőjeként ez a rítusok által kijelölt pontos helye.
Ezzel ellentétben már bebizonyították,
hogy a Nagy Szfinx egyáltalán nem Hafrét ábrázolja. Frank
Domingo hadnagy, a New York-i rendőrség igazságügyi
szakértőjének vezetésével egy kutatócsoport számítógépes
modellezéssel összehasonlította a Nagy Szfinx fejét a Kairóban
található Hafré szobor fejével (ez utóbbi bizonyítottan a fáraó
életében készült). Arra a következtetésre jutottak, hogy a két
alkotás modelljének semmi köze sem lehetett egymáshoz. Nemcsak,
hogy nem hasonlítanak, de más rassztípusba is tartoznak.
Nincs okunk arra, hogy kételkedjünk a szakértők
megállapításában, az egyiptológusok mégis ragaszkodnak a
véleményükhöz. Vajon elképzelhető, hogy nincs igazuk? Ám ha
tévednek, akkor mégis kit ábrázolhat a Nagy Szfinx? A válasz
megtalálásához először is körbe kell járnunk a másik két
kérdést…
Hogy mi célt szolgál a Nagy Szfinx, azt senki sem tudja. A
történészek egy része szerint (bár erről heves viták folynak) a
szoboróriás a mellette álló „szfinxtemplomhoz” tartozik, s
elhelyezkedése úgy viszonyul hozzá, hogy vagy
Aton
napisten megtestesítőjeként fogadja az őt megillető kultuszt,
vagy pedig a fáraót (Hafrét) jeleníti meg szfinx alakjában, s
felajánlja a templomot és az azt övező kultuszt a Napistennek,
aki napkorong alakjában égi útja során áthalad felette. Ezzel az
elmélettel az a probléma, hogy ha a Nagy Szfinx és a templom
között összefüggést feltételezünk, akkor az ókori egyiptomi
hagyomány értelmében a két építménynek egyetlen tengely mentén
kellene feküdnie, márpedig ez nincs így, sőt a templom szinte
hátat fordít a Nagy Szfinxnek, ami szintén arra utal, hogy semmi
közük egymáshoz.
A másik elmélet szerint a Nagy Szfinx a piramis őrzésének
funkcióját látja el. Hasonló (csak jóval kisebb) reliefek más
piramisok bejáratánál is találhatóak, s a királyi hatalom
oroszlánalakú megtestesülését szimbolizálják. Feladatuk az
ország és a fáraó védelme az idegenekkel, azokkal az ellenséges
erőkkel szemben, melyek a kozmosz egységét fenyegetik… Persze
egy lényeges kérdést ez az elmélet sem tud megválaszolni,
nevezetesen a méret rejtélyét. Miért kellett ilyen hatalmas
szobrot faragni? Mi lehetett az a hihetetlen erő, amely ellen
nem találták elegendőnek a hagyományos méretű szfinxet? Mitől
kellett megvédeni a fáraót és az országot? A hivatásos
történettudomány semmiféle hatalmas katasztrófáról sem tud Hafré
fáraó idejéből. Semmi ilyesminek nem marad nyoma. Sem írásos
emlék a pusztításról vagy legalább a megjövendölt tragédiáról,
melyről előre tudniuk kellett az egyiptomiaknak, ha egyszer
védelmező szfinxet készítettek ellene, sem tárgyi emlékek nem
maradtak fent a katasztrófáról.
Legalábbis nem Hafré fáraó idejéből. Egyiptomi legendák szólnak
viszont egy sokkal korábbi pusztításról, a nagy özönvízről,
amely nagyjából Krisztus születése előtt tízezer évvel söpört
végig az ismert világon. Az ókoriak azt is tudni vélték, hogy az
akkoriban uralkodó istenek felépítették a Nagy Piramist, melyet
az utókor tévesen Kheopsznak tulajdonít, s abban elrejtették
összes tudásukat az utókor számára.
Nem volna hát logikusabb feltételezni, hogy a Nagy Szfinx a Nagy
Piramisban elrejtett tudást óvta a katasztrófától? Mellesleg
közelebb is áll hozzá, mint a középső piramishoz, ezzel is azt
sugallva, hogy összetartoznak. Sőt, az is elképzelhető, hogy
amikor felépültek, még nem álltak egyéb piramisok a gízai
fennsíkon, s ez az elmélet azt is megmagyarázza, miért nem
hasonlít a Nagy Szfinx arca Hafréra. Természetesen azért, mert
nem őt ábrázolja, állítja néhány kutató. És ezzel elérkeztünk
harmadik fontos kérdésünkhöz…
Mikor keletkezett a Nagy Szfinx?
A kérdés vizsgálatakor az egyiptológusok a geológusokkal
keveredtek vitába, akik szerint kizárt, hogy a szobor Hafré
fáraó korában keletkezett volna. Állításukat a geológusok
bizonyítékokkal is alá tudják támasztani. Mint az jól
megfigyelhető, a Nagy Szfinx testén kiterjedt erózió nyomai
láthatók, márpedig ennek okozásához jelentős mennyiségű csapadék
szükséges. Jelentős mennyiségű csapadék pedig csak nedves
klímájú helyen esik, és a gízai fennsík körüli sivatag nem
nevezhető nedves klímájú helynek. Legalábbis nem most, és nem
Hafré fáraó korában. Viszont jóval régebben valóban esett annyi
eső a területen, amely ilyen mértékű rombolást vihetett véghez a
Nagy Szfinxen. Csak meg kell állapítani, hogy pontosan mikor.
Az elmélet, miszerint a Nagy Szfinx jóval régebbi az
egyiptológusok által nekitulajdonított 4500 évnél, először R. A.
Schwaller de Lubicz francia matematikus vetette fel, aki 1937 és
1952 között Luxorban olyan matematikai bizonyítékokat keresett,
amelyek arra utalnak, hogy az egyiptomi tudomány és kultúra
jóval előrehaladottabb és fejlettebb volt, mint azt a mai
tudósok gondolják. Schwaller Szent tudomány című könyvében így
ír:
„Nyilvánvalóan egy nagyszerű civilizáció előzte meg az ókori
Egyiptomon végigseprő özönvizet, s ez ahhoz a feltételezéshez
vezet, miszerint Gízában már akkor állt a sziklába faragott
Szfinx. Az a Szfinx, amelynek oroszlánteste, a fejét kivéve a
vízerózió tagadhatatlan jeleit mutatja.”
A francia matematikus után igazán komolyan Robert Schoch
professzor, a Bostoni Egyetem geológusa foglalkozott a Nagy
Szfinx korával az 1990-es évek elején. Schoch egyetemi
professzortól várható óvatos becslést adott közre: szerinte a
szobrot Krisztus előtt 5-7 ezer évvel faraghatták. Az
egyiptológusok azonban már ennek hallatán is felhördültek és
(belekontárkodva a geológusok munkájába) azt állították, hogy az
erózió nyomait a szél által hordott homokszemcsék okozták.
Védekeztek még azzal is, hogy a Kr. e. 7000-5000-ből ránk maradt
régészeti leletek az egyiptomi kultúra olyan technikai és
társadalmi fejlettségére utalnak, amelyben aligha jöhetett volna
létre egy ilyen nagyságrendű szobor, vagy bármi más, ami
hasonlóan kifinomult művészi érzékről tanúskodik. Nos, ebben
tökéletesen igazuk van. Akkor tehát a geológusok tévedtek volna?
Esetleg mindkét tudományág képviselőinek igazuk van, és a
Szfinxet közel tízezer évvel ezelőtt nem az egyiptomiak
építették? Lehetséges ez?
Schoch professzor megunva a támadásokat, nem bonyolódott vitába,
és könyvében így ír:
„Újra meg újra elmondták nekem, hogy Egyiptom népei, amennyire
tudjuk, sem technológiailag, sem a társadalmi szervezettség
értelmében nem álltak olyan szinten, hogy kifaraghatták volna a
Nagy Szfinxet a predinasztikus időkben… Én azonban geológusként
úgy vélem, hogy ez nem az én problémám. Nem akarok kibújni a
felelősség alól, de mégiscsak az egyiptológusok és a régészek
dolga, hogy kitalálják, kik faragták ezt a szobrot. Ha az én
bizonyítékaim konfliktusba kerülnek az ő elméletükkel a
civilizáció kezdetét illetően, akkor talán itt az ideje, hogy
újraértékeljék az elméletet. Nem azt mondom, hogy a Nagy
Szfinxet az atlantisziak építették vagy a földönkívüliek. Én
csak követem a tudományt oda, ahová elvezet engem. Márpedig
ahhoz a konklúzióhoz vezet, hogy a Nagy Szfinxet jóval előbb
építették, mint ahogy azt korábban gondolták.”
A professzor becslésével azonban nemcsak az egyiptológusok
elégedetlenek, hanem néhány más geológus is. John Anthony West
szerint például a Nagy Szfinx jóval régebbi, mint azt Schoch
gondolja. West feltételezése szerint ilyen méretű erózióhoz
Egyiptom éghajlata Kr. e. 10 ezer körül volt megfelelő, ebből
következik, hogy a Nagy Szfinx Kr. e. 10 000 előtt készült. Azt
mondja, Schoch professzor számításai akkor bizonyulnának
helyesnek, ha a Nagy Szfinx a keletkezése óta eltelt időt végig
a felszínen töltötte volna. Ám tudjuk, hogy Hafré fáraó óta
legalább 3 ezer évig volt eltemetve a homokban. Az utóbbi
kétezer évből például ezerötszázat bizonyosan a homok alatt
töltött, védelmezve ezáltal a szél eróziójától.
Hogy eltemetve mennyire rongálódott a Nagy Szfinx, arról a
geológusok elvitatkozgatnak egymás közt, a lényeg azonban, hogy
a szoboróriás semmiképpen sem keletkezhetett Kr. e. 2500 körül,
Hafré fáraó korában. Ha ugyanis így volna, akkor a többi hasonló
korú és mészkőből készült építményhez hasonló állapotban kellene
lennie. Csakhogy hasonló állapot nem mutatkozik. Arról nem is
beszélve, hogy a szél és a víz által okozott erózió nyomai jól
megkülönböztethetők egymástól.
A csapadék által kiváltott erózió a kövek felszínén látható
mély, függőleges hasadékok és hullámzó, vízszintes árkok
kombinációja, s ez látható a Nagy Szfinxen. Schoch szerint ez
klasszikus, könyvbe illő példája annak, hogy mi történik egy
mészkőből készült építménnyel, ha évezredekig van kitéve az
esőnek.
A szél által hordott homok okozta erózió ettől eltérő. Ez éles
szélű, vízszintes csatornákat váj ki az érintett kőzet puhább
rétegiből. Semmilyen körülmények közt nem okozhatja azokat a
függőleges hasadékokat, melyek elsősorban a Nagy Szfinxet
körülvevő partfalon láthatóak. Ezeket csak a falon lefolyó víz
alakíthatta ki, amely az óriási mennyiségű lehulló csapadék
révén került oda, s vízesésként vonult végig a gízai fennsíkon,
le a mélyedésbe, ahol a Nagy Szfinx található. Kimosta a kőzet
gyenge pontjai, állapította meg Schoch professzor, és
hasadékokat alakított ki belőlük, s ez a geológusok számára
egyértelmű bizonyíték.
Noha évezredek alatt helyreállítási szándékkal többször
hozzáépítettek a Nagy Szfinxhez, mégis jól láthatóak az egész
testén húzódó hullámzó hasadékok és árkok. Ezek szintén a víz
rombolásának jelei, mivel hosszú időn keresztül erős esőzés érte
a hatalmas szobrot, és az oldalain lecsorgó víz ezt
eredményezte. A mészkő, amelyből a Nagy Szfinxet kifaragták, nem
egyenletes összetételű, hanem keményebb és puhább rétegekből
áll, melyek közül az erősebb kőzet jobban ellenállt, mint a
kevésbé tartós rétegek. Ilyen eróziós képet egyszerűen nem
okozhatott a szél által hordott homok, mert az csupán a puhább
rétegeket marja ki a kőzetből. Ahogyan Schoch professzor írja A
Szfinx rejtélye című könyvében:
„Ez teljesen megfelel a csapadék indukálta eróziónak, mely
esetben a víz föntről lefelé pusztít. A magasabban fekvő kőzet
erősebb, mégis jobban lepusztult, mint egyes kevésbé tartós
kőzetek, amelyek lejjebb helyezkednek le, így bizonyos
védettséget élveznek.”
A geológusok tehát biztosak a dolgukban, ám állításuk még tovább
fokozza a Nagy Szfinx rejtélyét. Ha elfogadjuk harmadik
kérdésünkre adott válaszukat, tovább törhetjük a fejünket az
első két kérdésen. 12-13 ezer évvel ezelőtt létezhetett-e olyan
kultúra a Földön, amely kifaraghatta az óriási szobrot? Vajon
abban az időben Egyiptom területén éltek mások is a vadászó és
gyűjtögető őslakosokon kívül?
Olyan kérdések ezek, melyek megválaszolásához a tudományon kívül
némi fantáziára is szükség van…
Mikor a tudósok elkezdték a maja feljegyzéseket és csillagtérképeket elemezni, szemet szúrt nekik egy dolog. A maják naprendszert ábrázoló, és helyes illusztrációin a napon kívül 9 bolygó helyett 10 van feltüntetve. Az eddig leellenőrzött és bizonyítottan pontos számítás